Rabu, Ogos 26, 2009

Hikmah dari ibadat puasa.

Esok puasa masuk hari ke enam. Sudah lima hari kita menjalani ibadat puasa. Dan sudah lima hari juga kita berbuka.
Menjelang jam 4.00 petang, para ibu sudah mula memikirkan apakah juadah untuk berbuka. Untuk juadah berbuka kita sering memikirkan apakah makanan yang sedap untuk dimakan. Kita jarang-jarang memikirkan apakah makanan yang kita nak makan. Mereka yang tiada masa untuk memasak, beli di Pasar Ramadhan. Makanan yang teringin , semuanya dibeli.

Dan akhirnya hikmah dari ibadat berpuasa sudah ditinggal jauh. Mungkin kita mampu untuk membeli makanan yang kita teringin nak makan, tetapi adakah kita juga harus mewujudkan satu situasi yang boleh membawa hilangnya atau luputnya hikmah dari ibadat berpuasa. Renung-renungkanlah.

13 ulasan:

Syah_Putra berkata...

Tok Wahit yang ku sayangi .... kite dah menymbung belajar di johor , ambil pendidikan, nak jadi cikgu ... KATANYE .......

KUNTONG berkata...

Syahrul...anda memang layak jadi cikgu...tapi kena garang sikit, buat muka serious, kalau tak....abis le...
SELAMAT PAGI CIKGU...ASSALAMUALAIKUM....

maiyah berkata...

salam.. mmg ramai sekarang yg takat posa jer tapi tak solat n pas tu bila beli makanan meriah macam kenduri tapi dorang bukan tak tahu apa sebenarnya tujuan dan hikmah puasa ni

Zaidon berkata...

Salam Pakcik.. semoga sihat2 selalu :)

amirhamzah64 berkata...

salam pakcik Kuntong,

Bersederhanalah dalam banyak perkara. Jadilah orang yang pemurah tetapi jangan sampai boros. Berjimatlah tetapi jangan sampai bakhil......

T.u.Y.a berkata...

salam Pk..
bulan puasa ni syaitan di ikat di gari..
tapi kita kena ingat,nafsu kita ni akan jadi lebih dashyat lagi kalau x kita x pandai nak mengawalnya.

selamat berpuasa PK..

Dee berkata...

Alhamdulillah smpi skrg nafsu membeli masih terkawal..hehehe..

zedmagel berkata...

Salam Tok Guru Kuntong,

Bagus nasihat dari Tok Guru, elakan mebazir yang juga sahabat syaitan.

Tulis lagi nasihat-nasihat yang baik di bulan puasa ni tok guru.

zedmagel berkata...

Salam Bro Kuntong,

Dah boleh komen di blog saya. Tu ari ada kesilapan teknikal lah sikit.

Njalok ngapuro wokeh-okeh....yo..

J@J@ / Bini The Rock berkata...

Salam Cikgu,

bagus info berguna cikgu ni....

**cikgu, ada info terkini kat N3 baru saya. Mgkn cikgu kenal....

KUNTONG berkata...

maiyah : dia orang tu bayar dendam dgn selera.

amirhamzah : Tq ,krna sudi singgah.

Zaidon : Sihat Zaidon, I hope you too.

Tuya : Syaitan cuti dn kna tangkap, yang ada ni agen-agen atau mc guyver dia le.

Dee: Bagus le Dee, tpi jgn kedai tu sunyi dah le.

Tuan Guru Zedmagel: (Mursidull Am)
Syukrun Tuan, kerana dah tidak ada sekatan tika buat komen.X payah ditapis-tapis.

Jaja : Memang sangat kenal dengan si keling tu.Naga sedut darah dan ......

CuTeMiUt78 berkata...

salam singgah sini...
eemmm betul bagai dikata...

Syah_Putra berkata...

Kat kolej pengajian islam johor - jurusan pendidikan islam, senang je nak cari, kalau ke johor singgah solat di masjid sultan abu bakar, sebelah tu je kampus kite, atau kalau nak melawat zoo lagi dekat, pagi2 kalau singa lapar dah dengar ngaumannya, sabtu ni turun la parit lapis kite leh sembang panjang2