Khamis, Mei 14, 2009

belajar bahasa jawa.1

                                  
   petikan gambar dari album


oleh kerana ramai yang tidak berapa faham dengan bahasa jawa, walaupun mereka dari keturunan jawa. maka saya akan membuat beberapa siri pelajaran yang ringkas bertutur dalam bahasa jawa.
diharap dapat sambuatan dari yang ingin mempelajarinya, yang tidak berminat tu, tak apalah.

1. bila kita bertemu dengan sesaorang, biasanya kita akan bertanya khabar.

 dalam bahasa jawa ialah:   kabareh wak,  (wak) ialah panggilan Pakcik.
 jawab :  apik atau waras  ( baik )

2. sudah makan ke belum  ( orang jawa bila berjumpa kawan atau kenalan atau saudara mara,  dia akan pastikan bahawa orang itu sudah makan atau belum. ini dilihat dari sesuatu situasi yang tertentu seperti tengah hari, kira-kira jam 2 atau 3. ) atau jam 8.00 atau 9 malam.
                           
                           wes mangan opo urong ?  dah /sudah makan atau belum ?
     jawabannya : wes   (sudah)     atau       durong   atau urong    ( belum)

ok sekian kali ini. Cuba praktikkan di ofis atau di kantin-kantin atau semasa kursus-kursus bila bertemu rakan-rakan.





                       

19 ulasan:

iNsaN BiaSa berkata...

wes mangan..moto neh ngntok..turu sedilok yo..hehehe

KUNTONG berkata...

oh,,,,kueh wong jowo yo....wong pagoh kerjo nang KL.

Jalok ngapuroh yo. ajarlah kawan-kawan di ofis, pasti mereka akan gelak...kah...kahhh.

ngku berkata...

tahu byk bahsa adlh satu advantage jgak

zedmagel berkata...

Bro Kuntong,

Bukan nak kacau kelas awak, tapi tulisan apik tu jadi apek (takut dia orang salah faham apek cina tua pulak).

Njalok ngapuro okeh-okeh, nek ketemu orak payah ngomong jowo, aku reti sitik-sitik waye lo. Nek tekon konco keisinan...

Wangsol sek.....

KUNTONG berkata...

tkaseh Zedmagel:itu yang kita mau, tolong menolong. akan saya betulkan.Tk.

Leenoh berkata...

Salam.
Kabareh wak ?.
Ana waras, he3 campur Arab.

kakLuna berkata...

kue arek madang?


antara ayat yg sy penah blaja dulu :P

Zaidon berkata...

Kabareh wakk... cayalah Pakcik :)

KUNTONG berkata...

Sdra zedmagel:
saya dah rancang malam semalam nak jumpa,( Rabu malam khamis) tapi hujan. dan saya nak tanya di mana rest bismillah.di jalan sultanah x jumpa. saya cari x ada. yg ada di dpan bus stand.

eiza in the house.. berkata...

salam wak,
kabare..wes mangan? ...:)

ok tak wak?..hehe

KUNTONG berkata...

Kpd. semua para komentar:
Terima kasih yo, wak sangat gembira kerana beri komen. yang pakar dlm bahasa jowo, boleh tulong betulkan kalau wak tersilap.kita kan bantu membantu. kan ngono yo. wangsul dikek yo.
"distortion", "zedmagel", "insan biasa" kue kno bantu wak yo.

ije berkata...

wes toru opo urong? betul x gini?

da tidur atau belum?

KUNTONG berkata...

ije:

wes turu opo urong ?

bukan TORU. YANG BETUL (TURU)

ADA PERKATAAN JAWA YANG X DPT DI EJA DALAM BAHASA MALAYSIA. KERANA BUNYINYA PAYAH NAK DIEJA.

TAHNIAH ! IJE KERANA MENCUBA.

Dee berkata...

suka kawan ngan org jawa..baik2 sumanya..org keturunan lain pun baik2 gak..

Mak Su berkata...

waras wak

zedmagel berkata...

Bro Kuntong,

Jalan Sultanah, dekat-dekat dengan kuartes lama Majlis Daerah, dia warong mamak la. buka sampai pagi.

Takpe minum kat mana-mana pun boleh. Sampai tel saya. saya turun jika tak ada aral InsyaAllah.

Yo orah opo. Nek bantu..iso..keno-keno, alon-alon melaku nea.

wangsol dikik.

zedmagel berkata...

Salam bro Kuntong,

Yo patut....aku ngenteni nang omah kau orak telefon. Nek di ngenteni dak tekan-tekan. Udan-udan turu waye penak lo. Ojo diudani yo wes...

Kapan arab ketemu lo kang, ojo sweemen.

Kwee loo bochah farafatiha tekon kue dak jawapi. Preya lo kang. bochah farafateha kwee wong jowo jugak lo.....

KUNTONG berkata...

Zedmagel:
aku kepingin pak ketemu, tapi bengi iki, aku ono mesuwarat nang masjid kambek pegawai agama, bengi saesok ono af, aku kiro-kiro bengi ngahad lah. tapi mengko aku talipon yo. aku jalok ngapuroh seng akeh-akeh lo.sampek ke salam aku kambek farafatehah. konco ku rouslenz pun wong german jugak, koyok aku.mengko nek metu ngombeh otowo ngetah aku pak telefon deknen dikek.
keno borak-borak. tapi ngomong melayu lah.

zino berkata...

bagus la ada kelas bahasa ni hehe