Isnin, Ogos 10, 2009

CUACA DAN MANUSIA.


CUACA DAN MANUSIA
天氣與人類
الطقس والبشرية

Akhir-akhir ini cuaca tidak menentu. Sekejap panas, kemudian hujan. Bila hujan tidak berhenti, terjadi pula banjir. Banjir pula, ada banjir kilat, ada banjir yang digelatr 'banjir termenung'. Bila cuaca panas, sampai dua atau tiga bulan, terjadi pula kemarau. Yang menjadi persoalannya ialah, kita manusia. Bila panas, kita kata PANASNYA.........dan bila hujan, kita kata pula kata ALAMAK HUJAN PULAK........
namun kita tidak sedar bahawa semuanya adalah rahmat Allah, dan setiap yang terjadi pula ada hikmahnya. Tidak semua manusia bersyukur dengan apa yang ada. Manusia mudah jemu dengan apa yang sedang dinikmati. Contohnya bila negara aman, ada pula yang nak buat kacau, nak buat demolah..eh macam-macam. Tengoklah kat negara lain...contohnya Iraq dan lain-lain.
kITA PATUT BERSYUKUR HIDUP DI NEGARA KITA YANG AMAN DAN DAMAI. JANGAN CUBA UNTUK MENGUBAHNYA. JANGAN CUBA UNTUK MENIMBULKAN SATU SUASANA YANG TIDAK MEMBOLEHKAN KITA TIDUR TAK LENA, MAKAN TAK KENYANG.
kita patut bersyukur kerana negara ini aman dan tenteram,dan kita wajib

mengekalkannya atau membuat lebih baik dari apa yang ada sekarang.

ينبغي لنا أن نشعر بالامتنان لأن البلاد آمنة وهادئة ، ويجب علينا أن نبذل أو أفضل مما هو عليه.الأبدية



وهنوار الممڤنيايس

11 ulasan:

neezareef berkata...

BETUL BETUL BETUL

KUNTONG berkata...

memang betul. memang betul,dan sememangnya selalu betul.

Fia Batrisya berkata...

Salam..

ape khabar..

baru hari ini fia dapat mencatatkan sedikit ulasan..

slalunye x berkesempatan.. hehe:P

hmm yer.. manusia begitulah..

sedangkan panas dan hujan , sume tue rahmat allah..

kadang-kadang..

manusia seakan terlupa..

untuk mensyukuri nikmat yang diberi Allah..

cthnye kedamaian..

KUNTONG berkata...

Fia Batrisya:
Thanks Fia krna beri ulasan, semoga kita menjadi manusia yg snantiasa bersyukur.

Dee berkata...

ujan panas - dua2 nikmat dari tuhan..syukurilah..

rouslenz berkata...

hi there,
the quality of air looks not so very good these days , some self-protection is required...

J@J@ / Bini The Rock berkata...

Td kwn saya pon merungut:
"smlm ujan, arini pon ujan..habis pokok tomato aku..baru tanam dah mati"

kemarin masa panas pon merungut:
"panas nyerrrr...lama tak ujan2. Abes pokok2 bunge semua kering2 nak mati"

**Tak tau lah manusia ni kan...sntiasa nak merungut aje...bersyukurnya tidak!!
Bila kena penyakit menular mcm H1N1 nie...tau plk mtk tolong pd Allah.. tak malu betol!!

maaf cikgu, saya ter'emosi' plk...

maiyah berkata...

salam.. apa yg trjadi, bencana dan wabak adalah petunjuk dari Allah. Sebagai hambaNya jgn kita lalai dan terus terbuai ngan nikmay dunia

farahfatihah berkata...

segala yg berlaku ada sebab2 nya tersendiri n pasti ada hikmahnya...

Leenoh berkata...

Salam.
Keadaan cuaca memang tidak menyenangkan, terasa seperti dugaan Allah semakin meningkat darjatnya.
Apapun kita kenalah bersyukur seadanya krn kita masih boleh bernafas.
Allah masih sayangkan kita, lantas kita diberinya kesedaran dan berbincang hal-hal kebaikan,
cuma kita kena usaha lebih bagi menyemak kerja buat kita yang perlu dipertingkatkan pelaksanaan perintah Allah.
Ingat mengingat memberi manfaat kepada orang mukmin.
Lama tak komen, bila komen jadi panjang pula.hehehe
Selamat menyambut puasa kepada Sdr.Kuntong dan kekawan semua.

zedmagel berkata...

Salam Bro,

Cuaca panas betul lah sekarang, terima kasih beri sokongan kepada saya, jika berilah. Tak beri pun saya terima kasih kerana bro sahabat saya yang rapat.