Selasa, Jun 02, 2009

. musim panassssss ! ! ! الحمدلله

چواچ ڤانس ساتونعمت الله.



Sama ada anda perasan atau tidak, di kawasan batu pahat sekarang cuaca terlalu panas, jangankan di waktu siang, pada waktu malam pun sama. Walaupun kekadang, ada hujan renyai-renyai sekejap-sekejap,  tetapi ia hanya sebentar sahaja. Suhu panas kekadang mencecah 40 darjah centigrade pada waktu petang (jam 5.20 minit petang).

Apa yang boleh kita manfaatkan dikala cuaca seperti ini ialah: (cadangan saya)

1. meracun rumput di kawasan kebun kita. ( kalau ada kawasan/ kebun) 
2. membersihkan kawasan rumah, tanam bunga, tanam tanaman kontan seperti pokok lada atau
    sayur-saturan.
3. menjemur makanan ringan seperti kerepek ubi buatan sendiri.

ah....itu saja yang saya ingat. mungkin anda ada idea lain....tolong senaraikan !




 

8 ulasan:

Leenoh berkata...

Salam.
Di Shah Alam pun panas, kekadang hujan turun pun panas masih terasa juga.
Saya rasa nikmatnya mungkin akan berlaku limpahan buah-buahan terutamanya buah durian.

amirhamzah64 berkata...

Di Pulau Kapas, Terengganu pun panas jugak. Tp tak sama ketika cuaca panas di Mekah. Bibir dan tapak kaki pun boleh pecah. Jadi bersyukurlah.......

neezareef berkata...

tp jgn bako kebun..bahaya..

ikiqzana berkata...

salam bro kuntong.. semoga sejahtera semua nyer.
kt tmn puncak jalil pon panas gak. smpi kena migrain di buat nye.
klu cuci comfoter atau selimut yg tebal2 mesti cpt kering kan....

KUNTONG berkata...

Sdr. Leenoh, Amirhamzah64, neezareef, ikiqzana ; rupanya musim panas di merata tempat, semoga kita semua bersabar menghadapi dugaan dari Allah swt.
mungkin ini ada hikmahnya.

سبحان الله .

eyena berkata...

Ahaii.. kat oman ni lgi panas.. hee bleh je kalu nk gelapkan kulit..hehe

eiza in the house.. berkata...

kat mana2 pun panaskan sekarang nie..klu kat negara kita panas..kat negara yg sedia panas ntah cmne la lagi panasnya..

kalu tak tahan mau duk dlm asbok jerk pakcik kuntong..hehe

KUNTONG berkata...

Sdri eyena :

kalu sya duk kat oman tu, nescaya balik mcam mamak, sbb sya pun skrbg dah gelap pun. (sunburnlah).

eiza : kalu org lanang bole beleng geng, tpi kalu wong wedok, jgn buat mcam tu, nahassss nnti,he...he......nnti wak Saim...
tengok.....