Khamis, Mei 21, 2009

batu puteh di Kg. Batu Puteh.

Kawasan ini ialah kawasan yang jauh dari kawasan bukit bukau dan gunung ganang. kawasan tanah lembah.

Ceritanya di sekitar tahun 60an..........................................................................al kisah sekumpulan manusia................kerana nak cepat kaya, mereka pergi ke tempat-tempat yang agak menyeramkan seperti batu, pokok besar, rumah kosong dan di sana mereka membuat sembahyang (bukan islam) untuk meminta nombor ekor. Sedang asyik membaca jampi  dan dengan membakar colok, tiba-tiba keluar tangan yang amat besar dari celah-celah batu. Apa lagi, mereka pun cabut lari kerana ketakutan dan cerita hendak minta nombor ekor pun melayang. 

Begitulah cerita ringkas tentang sekumpulan manusia di satu kawasan batu putih yang tumbuh di kawasan kampung Batu Putih, Batu Pahat.

Kawasan ini berhampiran dengan tangki air, yang sedang dalam pem

                    menara tangki air dalam pembinaan

kisah kaki nombor ekor


11 ulasan:

DrSam berkata...

nampak real tangan nak menyambar orang-orang yang tidak menggunakan akal itu.

neezareef berkata...

dulu masa sekolah wat kjian tempatan pasal sejarah batu puteh

dpt jugak la mendekati batu puteh tu tp x brani dekat2 sgt..

tp sejarah batu puteh tu masih igt lagi la

eiza in the house.. berkata...

pakcik..betul ker kat situ ada sorang nenek tua..suka suki lalu masa tgh2 mlm..penah dgr bebudak kg cerita..ada yg pernah jumpa..seram juga tu..

KUNTONG berkata...

Eiza in the house: PC dnga macam2 ceta, nntilah ya ! akn d cetakan dlm blog. alon-alon......

Dee berkata...

oh..ada sejarah ek..tp takotlah kalo jln sorang2..

amirhamzah64 berkata...

salam pakcik,

Kg. Batu Puteh bukan ke anak beranak dengan Pulau Batu Puteh?

Hehehe.......

KUNTONG berkata...

amirhamzah64 : hilang Pulau Batu Puteh, timbul Kg. Batu Puteh.
maruah mesti pertahan.....he...he...

eiza in the house.. berkata...
Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.
zedmagel berkata...

Bro Kuntong,

Seng ngaweh nomor kwee sopo? Entok opo dak? Nek... kalau entok aku arab lungo karo blogger BP seng lain. Kuweh oranh payah lungo, kuweh lungo dewek lah...

KUNTONG berkata...

Zedmagel: Iki cerito wong biek.Cerito-neh nang tahun 60an. wong cino jalok nombor loh. sa-iki wes dak ono wong seng jalok me- neh, ke-we-dhen.

Rozali berkata...

Sangat menarik kesah Batu Putih. Walau pun pernah dicerita kan oleh Bapa saya tetapi belum berpeluang untuk melihat sendiri batu tersebut walaupun dah sekian kali melawat ke kampung saudara mara di Kg Parit Gombak Simpang Lima, Batu Pahat. Bapa saya memang anak jati Gombak. Aku putu neh uwang Gombak jugak. Putu neh Yaii Umar. Wak neh aku jeneng ngeh Said. Sak iki ono nang Gombak. Paman ku Mastor ono nang Pedada Kuning. Hehe... maaf kalau bahasa jawa saya berterabur. Maklum lah org Bandar... hehe..