Rabu, April 01, 2009

KEDAMAIAN DAN KEMESRAAN.

                           kedamaian...ku perlukan mu setiap waktu                         



       JANGAN KAU PUNAHKAN...

      ku ingin kedamaian......
      ku ingin kemesraan...
      jangan kau punahkan..
      jangan kau hancurkan 
      bila kedamaian dan kemesraan lenyap......
      entah bila.......kita akan merasainya semula.


       KUNTONG  1 APRIL 2009.


10 ulasan:

PJ selamba berkata...

wah...
pak kuntong dgn pak leenoh berbalas² puisi...
hehe

Pu3 berkata...

damai.
mesra.
aman,
aku rindu semuanya.
=D

ijechan berkata...

hmmm.. sedar sebelum terlambat.

Leenoh berkata...

Orang lama PJ mereka merindui sastera.Berpuisi kekadang memberi kepuasan diri kerana apa orang kata yang indah itu bahasa, yang cantik itu budi. tak berapa ingat. wassalam.

anak laut berkata...

salam..

kedamaian bukan bererti seseorang itu harus berada di tempat yang tanpa kekacauan, kesukaran, atau pekerjaan yang teruk, atau sibuk..kedamaian ialah hati yang tenang dan damai, meskipun seseorang itu berada di tengah0tengah kekacauan yang luarbiasa..

-anaklaut-

KUNTONG berkata...

Salam untuk:

PJ slamba;
Org lama spt saya dn Leenoh spt tidak bleh dipisahkan dgn puisi (spt sajak)krna sudah trlatih sjak dri skolah rndah lgi.

PU3;
Damai, mesra dan aman adalah penting dlm kehidupan. Tanpanya kehidupan ini x bererti ibarat lagu tanpa irama.

ijechan;

Sesetengah org sudah jemu hidup dlm kedamaian lantas tidak menghargainya.

Sdr.Leenoh;

Org lama mcm kita ni,hanya mampu mengingati org muda agar menghargai kedamaian dn ketenteraman.

Sdr anak laut;

Kedamaian dan kemesraan dalaman lebih penting dari kedamaian luaran. Walaubagaimana pun kedamaian dan kemesraan luaran boleh mempengaruhi ketenangan jiwa,lantas berhijrah dri alam dimana ianya tanpa kedamaian dan kemesraan ke alam yg lebih baik.

Terima kasih semua.

Dee berkata...

berpuisi nmpknyer..indah sungguh..

dakgilachoc a.k.a nani berkata...

puisi yg puitis..

yer semua manusia mencari kedamaian apatah lagi di zaman serba mencabar ni

Saya juga sedang mencari kedamaian dan KEBAHAGIAAN

btw, teruskan berpuisi yer :)

PJ selamba berkata...

hehe
mungkin jugak..
budak² zaman sekarang bape kerat sgt yang masih suka puisi...
saya ada sorang kawan yang aktif pertandingan pantun...
kerapkali dalam berbual tutur katanya diselang seli dgn pantun...
menarik pulak..

KUNTONG berkata...

Kepada semua para komenter yang budiman:
Tema kasih kpd anda yg sudi mmberi respond.Golongan yg hampir ke senja sprt saya dn Sdr Leenoh mmang diasuh dgn puisi semasa prsekolahan pada zaman penjajahan dulu. Semangat perjuangan yang ada pada kami hanya diluahkan melalui puisi. Walaupun ianya telah lama brlalu, namun kesan dan nostalgianya masih bersemadi kukuh dilubuk hati kami. Ianya tak mungkin luput dan hilang
walau ditiup oleh sangka kala pemodenan.Ianya tetap kukuh dan terikat dengan rapi ibarat ikatan yang tersimpul mati.
Terima kasih daun keladi.
wassalam.