Isnin, Februari 02, 2009

Jawapan kepada santai minda.



INI BUKAN DALAM BAS TAPI DALAM PESAWAT AIRBUS


JAWAPAN KEPADA SANTAI MINDA



Assalamualaikum semua,

Bertemu lagi kita, setelah tiga hari menghilangkan diri untuk sementara.

Pagi ini saya akan memberi jawapan kepada soalan yang saya kemukakan pada entri yang lepas.Diharap kepada kawan-kawan, janganlah salah anggap, ini hanyalah sebagai salah satu cara untuk kita menceriakan minda kita yang terlalu banyak memikirkan hal-hal kehidupan.



TERMINAL BAS EKSPRESS BATU PAHAT



Selagi kita bernafas, selagi itulah kita hidup. Bila kita dikatakan HIDUP,hendak atau tidak kita kenalah menjalani kehidupan kita di dunia ini. Itu memang tanggungjawab kita bila kita dilahirkan di dunia ini. Nasib baik dan bersyukur kita, kerana kita dilahirkan dari ibubapa kita yang beragama Islam, dan nasib baik lagi, dan bersyukur juga kerana kita dilahirkan di bumi Malaysia ini. Andai kata kita dilahirkan di bumi yang sedang bergolak sekarang, atau kita dilahirkan dari golongan ibubapa yang bukan beragama Islam ?

Dalam entri yang lepas, saya ada mengemukakan satu soalan :

APAKAH PERKARA YANG PALING UTAMA ANDA LAKUKAN SEBELUM ANDA TURUN DARI BAS.

Setelah saya semak, jawapan kepada soalan itu di dalam ruangan komen, saya dapati semuanya betul, tetapi jawapan yang paling betul dan tepat ialah jawapan dari Saudari GOASOP. Iaitu "sebelum kita turun dari bas, kita kenalah naik bas dulu, itu yang utama." Tahniah !!!Goasop, maaf ya, tak ada hadiah lah.

Bila kita naik bas, baru kita boleh turun dari bas, dan sebelum kita naik bas, kita tidak akan dapat melakukan perkara-perkara seperti memicit loceng, kita tak kisah di mana kita nak turun, kerana kita tidak berada di dalam keadaan atau situasi sebegitu.

Bila berada di dalam bas, diibaratkan seperti kita berada di dalam situasi yang berbeza dari orang di luar bas. Berada di dalam bas diumpamakan kita sedang berada di dalam satu kelompok atau masyarakat yang beraneka rupa dan beraneka ragam. Disinilah kita dapat memerhati dan menilai secara sepintas lalu keadaan setiap individu yang berada di dalam bas itu. Dan dari setiap tingkah laku mereka yang berada di dalam bas,sudah tentu kita akan menilai diantara yang baik dan yang tidak baik.

Mana yang baik kita jadikan tauladan, dan yang tidak baik kita jadikan sempadan. Akhir sekali, kita nilai pula diri kita. Kita muhasabah diri kita.
Adakah kita pernah lakukan perkara yang tidak baik,atau perkara yang kita anggap meluat. Atau pernahkah kita lakukan perkara yang baik pada pandangan kita.

Semoga dengan menaiki bas, kita dapat pelajari banyak perkara. Moga-moga kita jadi penumpang bas yang berintegriti dan pemandu bas yang juga berintegriti.

Mudah-mudahan. Insa'allah.

Sekian,Terima kasih.


Dari Kuntong 02.02.2009.




2 ulasan:

Dee berkata...

wah jawapan..boleylah..hihihi..

KUNTONG berkata...

Dee....
jawapannya tlah disiarkn....Naik bas dulu lah baru boleh turun bas...kah...kah....