Isnin, Ogos 17, 2009

Menjelang Ramadhan :


Apakah erti PUASA :

Kurang dari seminggu, umat Islam diseluruh dunia akan berpuasa. Kita di Malaysia pun berpuasa, tidak kiralah fahaman politik apa pun, kita semua berpuasa sebagai menunaikah salah satu dari rukun Islam.Definasi PUASA dari penulis laman-laman blog yang arief tentang agama Islam:
Berpuasa bermaksud " Menahan diri daripada makan, minum dan bersetubuh mulai dari terbit fajar hingga terbenam matahari kerana Allah Taala. Begitu juga hendaklah menahan diri daripada perkataan sia-sia, perkataan yang menimbulkan syahwat, perkataan yang diharamkan dan dimakruhkan menurut syarat-syarat yang ditentukan." Semoga amalan puasa kita sempurna dan diterima oleh Allah swt.
Allah berfirman bermaksud: “Hai orang beriman diwajibkan ke atas kamu berpuasa seperti diwajibkan atas orang sebelum kamu supaya kamu bertakwa.” (Surah Al-Baqarah, ayat 183)

سلامت برفواس كفد سلوره اومت اسلام

10 ulasan:

maiyah berkata...

salam.. selamat posa.. semoga amalan diterima Allah

KUNTONG berkata...

Maiyah: sama-sama maiyah, semoga anda bergembira di bulan barkah ini. Aminnn

J@J@ / Bini The Rock berkata...

salam Cikgu....

Selamat berpuasa buat cikgu & keluarga semua..
semoga Ramadhan thn ini membawa seribu rahmat buat kita... InsyaAllah!

zedmagel berkata...

SALAM SAHABATKU BRO KUNTONG,

SELAMAT MENYAMBUT BULAN RAMADHAN DAN SELAMAT MENJALANKAN IBADAH PUASA MOGA MENDAPAT KEBERKATAN DARI ALLAH SWT - KITA BERSAMA,

neezareef berkata...

salam ramadhan pakcik..pstu bz nk marhaban plak :D

zai berkata...

salam pak kuntong..

dah lama tak bertandang kat blog pak kuntong...terasa semakin meriah skrg nie kan..

Zai nak ucapkan selamat menyambut bulan puasa Ramadhan Al Mubarak...terasa syahdu pula nak menyambut bulan ramadhan kali ni tambah2 selepas kenal rakan2 blogger mcm pak kuntong..

KUNTONG berkata...

Jaja bini the rock:
Temakasih sama-sama, begitu juga dengan Jaja, smoga Jaja hidup bahagia bersama suami tercinta.

Zedmagel : Temakasih Sdra Zed, di Philipina rasanya org Islam pun berpuasa juga ya.

Neezareef: Temakasih, neezaaref, bila marhaban nnti buat hidngan yg best-best tau.

Zai : Sama-sama Zai, semoga anda berbahagia bersama keluarga.Amin.
Silalah bertandang selalu.

Fia Batrisya berkata...

salam encik kuntong..

selamat menyambut ramadhan fia ucapkan..

terima kasih sudi singgah di blog fia. :)

ade mase terluang singgah la lagi .

amirhamzah64 berkata...

salam pakcik Kuntong,

Selamat berpuasa dan selamat mengimamkan solat terawikh.

zedmagel berkata...

Salam Bro,

Pose jangan tak pose, dah tua-tua ni elok le penuhkan sebulan dengan pose 6 sekali.