Jumaat, Julai 24, 2009

Dah membiak dah......



Cerita ayam: KER......rrrrrrrrrrrr.
Gambar-gambar di bawah adalah hasil kerja tangan member BP blogger, dulu dia lukis gambar ayam-ayam yang member dia bela tu belum membiak, cuma sikit aja (sebagai permulaan agaknya).



Tetapi setelah beberapa bulan ....maka......

Tetapi setelah beberapa bulan, ayam tu dah membiak, maklumlah di satukan dalam reban besar. Tak kan ayam jantan tu nak tengok aja ayam betina yang cun-cun tu, tentulah dia sekoding dengan ayam betina tu.

Dah lah tu, bapak ayam tu sapu semua ayam-ayam betina kat situ. Ah....betul-betul lah dia tu 'bapak ayam'. Maka al kisahnya bertambah ramailah keturunannya. Dan orang yang punya ayam tu pun tersenyum aja melihatkan ayam-ayamnya bertambah. Dengan itu kalau tak larat nak makan ayam, bolehlah dijual .Boleh juga tambah pendapatan....

Ehhhhh merepek pula cerita otai ni....tapi jangan tak tau...di sebalik cerita ni ada seribu...dua ribu....maksud dan hikmah........hanya imaginasi anda yang membaca saja dapat mengupas tentang rahsia di sebalik cerita si otai ni...

Maaf......
Lepas tu, tengok gambar di bawah......

boleh dibela.......

ah....yang ini tak ada orang kampung yang nak bela, tapi bukan main RAMAI, habis tanaman yang ditanam habis dihungkesnya. Dahlah tu, kalau depa mai...anak beranak....cucu cicit pun di bawanya.Sekarang ni..nama nya tengah popular diseantero dunia. Semua takut. Sekarang ni...kaum depa tengah buat tuntutan yang bukan-bukan kepada tuan tanah kedawung. Ini yang merisaukan. Yang peliknya ada pula sesetengah anak beranak tuan tanah kedawung yang dok sama-sama dengan depa. Pelik.....
















5 ulasan:

amirhamzah64 berkata...

salam pakcik,
baru tiba bulan syaaban dah meriah cerita raya. ayam-ayam tu selain untuk makan sendiri dan jual beli elok juga di masak kari untuk menjamu kengkawan.......hehehe

J@J@ / Bini The Rock berkata...

Salam cikgu,
Amboi kemain besar lagi 'mbokkk' itu yea!!
klu bela lembu pon blh mendatangkan hasil yg lumayan kan cikgu!

KUNTONG berkata...

bla lmbu mmang boleh brhasil, yg bawah tu pun bleh... x payah di bela, tpi bnyak di kbun2. habis ubi di ungisnya.(jaja nak bela ke...?)

zedmagel berkata...

Salam Bro Kuntong,

Ayam dah boleh sembelih buat hari raya, kami nak datang makan.

eiza in the house.. berkata...

pakcik..
leh la jual ayam nak raya dah nie..mesti untung besar..


lawa la pulak gg si hidung kembang tu..huhu