Sabtu, Mei 23, 2009

belajar bahasa jawa 3



     بلاجر بهاس جاوا     

hari ini saya akan tunjukkan beberapa dialog yang simple dalam bahasa jawa:

1. soalan       :awak dah berkahwin ke belum ?
    jawapan    : sudah     /     belum.

2. berapa anak awak ?
    jawapan    ; tiga ......... dua orang lelaki dan seorang perempuan..

Vocabulary:

rab bi              -     kahwin
pi roh                -   berapa
la  nang          -     lelaki
we dok           -     perempuan.
siji                   -     satu
lo roh                -     dua
te   lu               -    tiga
ku weh           -     awak

dialog dalam bahasa jawa:

1..soalan               ku weh  wes rab bi opo durong ?    (awak dah berkahwin ke belum)
    jawapan            wes       / urong.           ( dah    / belum  )

2. soalan               pi  roh anak mu ?              (berapa anak awak ?)
    jawapan            te lu  ,   lo ro anak la nang, siji  we dok.
                                    
sekian untuk kali ini: cuba selalu, dan cakap dalam bahasa jawa dengan kawan-kawan 
di pejabat.




    

12 ulasan:

amirhamzah64 berkata...

wong ledok wong lanang,
buaya gedut di air tenang.

hehehe.

DrSam berkata...

akan dicuba latihan ini. terimakasih.

rouslenz berkata...

dak lu ngo ngopi?

Khas Lysha berkata...

ayat ni biasa kedengaran di kenduri2 kan,.. lagi2 biler yg ditya tu br munculkan diri.. :D

KUNTONG berkata...

Lens: mengko bengi nek kuweh nalipon yoh lungo.

Khas Lysha : betul tu, kalau ada orang baru di kalangan masyarakat German Malaysia (Jawa).atau ada kenalan baru. Ok ! boleh buat ?

DrSam : cuba dan biasakan. (sebutan kena stress sikit.)

zaidi ali berkata...

Salam Kuntong.

Susah juga bahasa Jawa ni ye. Mungkin perlu bergaul dengan org Jawa tiap hari baru buleh masuk kot...misalnya buka cawangan baru di Batu Pahat! Hehe.

KUNTONG berkata...

zaidi ali : satu cadangan yang baik. He....he.....

eiza in the house.. berkata...

salam pakcik kuntong..

anak pakcik pi roh?

pakcik menantu mu ada yg duduk prt daun tak?..sori tak jd nak ckp jawa..hehe

zedmagel berkata...

Bro Kuntong,

Aku wes ra bhi, anak ea limo, seng lanang telo, wedok lorooh... Ojo ketehawan blogger wedok, engko de ea dah teko nang blog ku...he he...

KUNTONG berkata...

(EIZA NANG JERO OMAH):eiza in the house: (walikumsalam):
Aku anak eh limo, papat lanang, wedok siji. Seng lanang nombor telu ninggal,sa iki garek papat.
aku dak ono menantu nang Pt daun. lo....sopo si eiza.

Zedmagel : wong wedok sa iki, dak kiro wes ono anak opo durong.nek dek nen sukak, ayuh, gemeruyuk, ngeroyok kambek ku weh. ku weh pulak, wong ngeh ganteng. he....ati ati loh, mengko nek bojo mu ngerti.......gamet si.

eiza in the house.. berkata...

salam pakcik..
terima kaseh singgah blog eiza..iyer ke pakcik?,..mungkin eiza slh org gaknya..maaf yer pakcik..:)

sedap jugak eh..*eiza in the house* = *eiza nang jero omah*..hehe..thanks pakcik..

penjenayah.merah.jambu. berkata...

wahhhh..ade kelas bahase jawa! menarik ni!
saya ade darah jawa belah ayah,tp tak pena diajar,tmbah2 lagi ayah sendiri tak pena ckp jawa so tataolah..